Site Logotype
Kinderen

Impulscontrole!

… heeft moeite met impulscontrole…
… moeite met executieve functies…
… eerst doen, dan pas denken…

Een paar fragmenten uit een rapport over haar puber-zoon, dat ik kreeg van een lieve betrokken moeder.

‘San, jij kan hem helpen. No pressure’. Nou, die druk voelde ik wel degelijk. Maar ik ga graag een uitdaging aan en geef niet snel op. En ik weet zeker dat ik deze jongen stappen kan laten zetten op dit gebied.


Dus aan de slag!
Hij gaf aan in de klas last te hebben van de drukte. Hij kan zich niet concentreren, is veel afgeleid, en gaat dan meedoen of geluiden maken.
Mmhhh, dat klinkt als te veel prikkels die binnenkomen, en moeite met het filteren hiervan. Of te wel, overprikkeling… Daar weet ik na mijn ADHD-afstudeeronderzoek wel eea vanaf en ook dat ik kan helpen.
Ik weet wat ik mag doen, en om de 0-situatie vast te leggen, doen we even een testje.
We gaan op een paar meter afstand van elkaar staan en ik loop rustig op hem af. Zodra ik ver genoeg van hem ben, mag hij ‘stop’ zeggen en dan stop ik ook.
Ik doe een stap.
En nog 1.
En nog 1.
Totdat ik tegen hem aan sta.
Best ongemakkelijk.
Voor allebei.


“Kijk, dit gebeurt dus ook op school. Jij laat alles en iedereen binnen komen. Veel te dichtbij. Je mag je grenzen aangeven. En als zij te dichtbij komen, kan jij een stapje naar achteren doen.”
Ik doe mijn kino-magie terwijl hij op mijn behandeltafel ligt.
Een half uurtje later doen we nog een keer de test.

We beginnen weer ruim 3 meter van elkaar vandaan.
Ik doe een stap.
En nog 1.
“Stop!”

En ik stop, op ruim een meter afstand. Een fijne afstand voor ons allebei. Een afstand waarop hij bij zichzelf kan blijven. Kan denken en doen, passend kan handelen.

Weer een stapje gezet in de ontwikkeling van deze kanjer.
Had de moeder toch gelijk 😊.
Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *